Fokus på
30.4.2024

Alle skoler kan få en ”Borup-sag” på halsen

En ”Borup-sag” kan havne på alle skolelederes bord, og når det sker, handler det ikke nødvendigvis om dårlig skoleledelse eller dårlig skolekvalitet, lyder det fra direktør i Københavns Kommune, Tobias Stax.

I den seneste tid har direktør i Børne- og Ungeforvaltningen i Københavns Kommune, Tobias Stax, været rundt til kommunens områdechefer med et vigtigt budskab: En ”Borup-sag” kan havne på alle skolelederes bord, og det er ikke udtryk for en skoleleders lederevne.
- Skolen er et sted, hvor mange forskellige børn og voksne har deres gang, og indimellem hænder der noget, som indeholder kimen til at kunne udvikle sig til en grum mediehistorie, og når det sker, skal vi rykke sammen og hjælpe hinanden, siger Tobias Stax.
En anden af hans pointer til skolelederne er, at dialogen med forældre og andre af skolens vigtige samarbejdspartnere bliver vigtigere og vigtigere. Det er ikke længere nok at satse på alene at have et godt samarbejde med skolebestyrelsen.
- Dialogen med alle interessenter omkring skolen er blevet en større og større ledelsesopgave. Og så er det væsentligt at reagere på kritik og utilfredshed i tide. Man må ikke tro, at kritik eller utilfredshed bare går væk af sig selv, hvis man lader det ligge. Man skal turde tage dialogen med forældrene eller andre, og man skal turde bede om hjælp fra kolleger og forvaltning.  Det værste er ikke at gøre noget, siger Tobias Stax.

Forvaltningens opgave er at hjælpe

Skulle det ske, at en sag kører af sporet og havner i en mediestorm, er det vigtigt for Tobias Stax, at alle skoleledere i København ved, at han står fuldstændig bag dem. For ham er der ingen tvivl om, at det er forvaltningens opgave at hjælpe der, hvor den enkelte skoleleder kommer til kort. Ingen kan alt, og komplekse problemer skal løses i et samspil.
- Når skolelederne kommer og beder om hjælp, vil de aldrig opleve, at jeg af den grund ikke har tillid til deres lederevner. De skal ikke føle, at de skal klare sig selv, for det skal de ikke, og det kan man heller ikke, siger han og forklarer, at nogle ledere kan have brug for at afklare, hvordan de lytter til forældre og andre, uden at de giver slip på ledelsesretten. Her kan det være, at forvaltningen må træde til som sparringspartner. Andre skoleledere kan måske have brug for bistand til at strukturere og hjælpe med at skabe et rum til samarbejdet med skolens mange interessenter.

Læs også

Andre artikler om samme emne

Medierne kan ikke løse problemet

Formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, er enig med forvaltningschefen i, at kommunikationslinjerne skal være helt klare.
- Oven på disse sager har vi i Skolelederforeningen været ude at sige præcis det samme, som Tobias Stax siger. Få fat i jeres forvaltning, snak med dem, få lavet nogle aftaler, så I er forberedt, når TV2 ligger i hækken med kameraet. I skal have et beredskab klar, siger Claus Hjortdal.
Han fortæller om en skole, hvor en forældregruppe var på vej i medierne på grund af en sag. Skolebestyrelsesformanden indkaldte øjeblikkeligt forældregruppen i den konkrete klasse til en dialog og fik gjort dem opmærksomme på, at TV2 eller andre medier jo ikke kan løse opgaven ude på skolen.
- Det er på skolen, at man skal løse opgaven. Det løser man ikke i medierne. Det lykkedes faktisk denne skolebestyrelsesformand at få snakket denne sag væk. Vi skal derhen, hvor folk holder op med at udtale sig til medierne, men i højere grad fokuserer på, hvad man kan gøre gennem samarbejde på skolen, siger Claus Hjortdal.