Undersøgelse
5.3.2024

Vi er glade for vores job, men ….

Hvert andet år gennemfører Skolelederforeningen en undersøgelse blandt alle medlemmer, som skiller skarpt på skolelederes vilkår. Den seneste fra december 2023 viser, at rigtig mange trives i jobbet, men den viser også, at mange oplever at få et stigende antal opgaver, der tager fokus fra kerneopgaven. Se nogle af hovedpointerne fra undersøgelsen.
Opgavemængden

Hovedparten af skolelederne siger i undersøgelsen, at deres opgavemængde er steget over de seneste tre år. Som eksempler bliver nævnt, at de har overtaget opgaver fra ejedomsafdelingen, uddannelsesvejledere, SSP, HR, teknisk forvaltning, administrative medarbejdere og ministeriet.

Fordeling af nye opgaver

Langt de fleste nye opgaver kommer fra kommunens forvaltning og fra forældre, lederne fortæller, hvordan kompleksiteten af opgaverne er steget. Det samme er antallet af elevsager, og de oplever et forventningspres fra forældrene, der har ændret sig markant.

Samarbejde

Samarbejdet i ledelsestemaet lader til at være helt i top. Næsten alle mener, at de er gode til at fordele opgaver, at de oplever støtte og sparring og har stor tillid til hinanden.

Indflydelse

Hvor hovedparten er enige i, at de har indflydelse på indholdet i opgaverne, mener hovedparten ikke at have indflydelse på mængden af opgaver.

Tid

Tid bliver oplevet som en mangelvare. Både i forhold til at have tid til at udvikle sig som leder og tid til at være tæt på undervisningen.

Beslutningspåvirkning

Over halvdelen oplever ikke, de har mulighed for at påvirke kommunale beslutninger, der vedrører deres skole.

Administration

Opgavefordelingen mellem skole og forvaltning lader til at være skæv. Over halvdelen mener, at de løser administrative opgaver, som med fordel kunne løses i forvaltningen. Endnu flere mener ikke der er tilstrækkelige resurser til rådighed på skolen til de krav der stilles af lovgivning, aftaler og kommunale mål.

Om Skolelederundersøgelsen

Hvert andet år gennemfører Skolelederforeningen en undersøgelse blandt alle medlemmer, som stiller skarpt på skolelederes vilkår. Den seneste undersøgelse blev foretaget i perioden: 15. nov. til 11. dec. 2023. Den blev sendt til alle Skolelederforeningens cirka 3.500 medlemmer, som er ansat i folkeskolen. Svarprocenten var 60.

Læs Skolelederundersøgelsen december 2023

Se oversigt artikler