Forlag
Hans Reitzels Forlag
Antal sider
238 sider
Pris
300 kroner

Arbejdet med at omsætte aftalen om folkeskolens kvalitetsprogram betyder, at teknologiforståelse skal integreres i eksisterende fag. Mens vi venter på at se, hvordan det ender med at se ud i diverse styringsdokumenter og læreplaner – som jo ved samme lejlighed ser ind i en gennemgribende fornyelse med færre bindende mål og større formålsfokus – kommer denne solide udgivelse, der både begrunder, hvad danskfaget og teknologiforståelsesfagligheden kan bruge hinanden til, og kommer med fem konkrete laboratorier, der viser, hvordan man didaktisk kan gribe opgaven an.
Med Teknologiforståelse i dansk får vi både et teoretisk og praktisk indspark til, hvordan denne opgave kan udfolde sig i praksis. Bogen er en solid ressource, der både begrunder og illustrerer, hvordan danskfaget og teknologiforståelsesfagligheden kan berige hinanden.

En stærk teoretisk ramme

I bogens første del finder vi en grundig begrundelse for, hvorfor danskfaget bør åbne sig mod teknologiforståelsesfagligheden. Forfatterne argumenterer for, at forståelsen af moderne digital kommunikation kræver en inddragelse af viden om computationele sprog og tankegange. Omvendt belyses det, hvordan teknologiforståelse risikerer at blive reduceret til et teknisk spørgsmål, hvis ikke det humanistiske perspektiv fra danskfaget bringes i spil.
Danskfagligt benyttes socialsemiotikken som grundlæggende forståelsesramme for tekster og litteracies. Socialsemiotikken er teorien om, hvordan mennesket kontinuerligt og dynamisk skaber betydninger i sociale kontekster ved hjælp af tegn. Socialsemiotikkens centrale begreber foldes ud over fem-seks letlæselige sider, hvor man på god vis indføres eller får repeteret begreber som meningssystem, multimodalitet og transduktion.
Den teoretiske ramme understøttes af laboratoriedidaktikken, hvor pædagogiske principper som erfaringslæring og John Deweys tanker om læring fremhæves som centrale. Her præsenteres fem didaktiske pejlemærker, der sætter fokus på material intelligens, forestillingsevne, begribelighed, mestringstro og procesforståelse. Disse elementer er afgørende for at forstå den pædagogik, der ligger til grund for bogen og dens forslag til undervisningspraksis.

Praksisnære laboratorier

I bogens anden del introduceres fem konkrete laboratorier, der alle søger at integrere teknologiforståelse i danskfaget. Hvert laboratorium rammesættes med et forestillingsbillede og giver derefter et dybdegående indblik i både den faglige og didaktiske tilgang. Disse laboratorier er ikke tænkt som færdige undervisningsforløb, men som inspiration og rammer, der skal tilpasses den enkelte undervisningskontekst.
Laboratorierne dækker emner som kommunikation på sociale medier, tegn og data, chatbotters pragmatik, samt hvordan tekster kan aktiveres og spilles. Selvom laboratorierne kræver en vis grad af didaktisk fantasi og forberedelse fra lærerens side, tilbyder de samtidig en rigdom af ideer og metoder, som kan tilpasses forskellige klassetrin og undervisningssituationer. Dette er både en styrke og en svaghed, da det kan forekomme at være et stort skridt at skulle tage for at komme i gang med at arbejde med laboratorierne, uden at blive holdt mere i hånden end bogen tilbyder.

Teori og praksis i spændingsfeltet

Teknologiforståelse i dansk er ikke blot en praktisk håndbog til undervisningsforløb, men en udgivelse, der også byder på en rig teoretisk ramme. Den vil uden tvivl være særligt nyttig for lærere og ledere, der er engagerede i at styrke teknologiforståelsen i skolen, men også relevant for andre faggrupper, der ønsker at se, hvordan teknologi og traditionel faglighed kan forenes.
Teorien er skarp og dybdegående, hvilket gør bogen til et værdifuldt værktøj for fagudvalg og skoleledelser, der arbejder med at implementere nye pædagogiske tilgange i skolen, men samtidig er det værd at bemærke, at bogen måske henvender sig mere til læreruddannelsen end til den travle hverdag i lærerværelset. Ikke fordi den ikke er letlæst, men fordi den trods dette er teoritung. Men det betyder måske netop, at det er en af den slags bøger, det ville være godt at få sat på fagudvalgets læseliste!
Med Teknologiforståelse i dansk har vi fået en vigtig ressource, der både teoretisk og praktisk viser vejen for, hvordan folkeskolen kan blive rustet til at møde fremtidens digitale udfordringer.

Anmeldelsen er skrevet af
Malte von Sehested