Forlag
Facilitate
Antal sider
Ikke relevant
Pris
9.000 kroner ekskl. moms

MUS-spillet er simpelt at gå i gang med og kan påbegyndes med det samme, man har åbnet æsken. Spillet er bygget op med en plade med seks felter, som leder og medarbejder sammen skal igennem. Samtalen ved MUS bliver rammesat af forløbet i spillet, hvilket giver en rigtig god struktur for samtalen. Der er primært to hovedopgaver undervejs. I den ene af opgaverne skal medarbejderen vælge et til tre billedkort, der beskriver helt overordnet status for, hvordan medarbejderen har det med sit arbejde lige nu. Billederne er lige vel kodede, men fungerer virkelig positivt til samtalen, da de understøtter, at man som medarbejder tager et overblik over ens arbejdsliv og trækker det centrale frem. I anden hovedopgave skal medarbejderen kategorisere, hvad der gør medarbejderen henholdsvis mindre glad, glad og endnu mere glad i arbejdet. Det foregår ved valg af tre x tre kort, der illustrerer elementer, der har indflydelse på arbejdsglæde. Der er 40 kort at vælge imellem, som dækker bredt, men de kunne fint udvides med endnu flere valgmuligheder. Begge hovedopgaver er rammesat så frit, at de åbner op for mange perspektiver og samtidig giver mulighed for dybde i samtalen. Spillet med de forskellige brikker, som medarbejder og leder skal forholde sig til, flytter fokus og blikket lidt væk fra det intime rum, som MUS jævnligt opleves som. Det skaber på den måde en uformel og afslappet stemning. Som introvert person kan det således opleves langt rarere at være til MUS i denne form og tilmed give mulighed for, at medarbejderen åbner sig mere op, og samtalen kommer videre omkring. Hermed min klare anbefaling til at afholde MUS i dette spilformat. Fra erfaringer med, at det kan være lidt anstrengende at være i centrum ved MUS, er oplevelsen, at spillet både gør det lidt hyggeligt at være i centrum og skaber dybde i samtalen. Måske Facilitate kan udvikle et sh-samtale spil, der kan skabe samme forandring for elever?

Anmeldelsen er skrevet af
Birte Debel Hansen
Lektor og cand.pæd., VIA læreruddannelsen