Anmeldelse

Antal sider
324 sider
380 kroner

I introduktionen til bogen hedder det: ”Motiverende interview for ledere” er til alle, der arbejder med ledelse inden for sundhedsvæsenet og den sociale sektor, og som har brug for et værktøj til at kunne transformere samtalen om forandringer i organisationen til det bedre. Gennem det motiverende interview (MI) får du effektfulde metoder til at finde løsninger og til at hjælpe medarbejdere og organisationer med at overvinde forhindringer og stilstand i arbejdslivet. Dette gælder, uanset om der er tale om vejledning af en medarbejder i en ny rolle, om problemløsning eller om en komplet omstrukturering af arbejdsprocedurer og -programmer.

Bogen byder på mange gode og absolut underbyggede og velfunderede temaer inden for forandringsledelse. Læseren/lederen får mange gode veje til viden om, hvordan lederen kan støtte sine medarbejdere i deres udvikling og deres evne til at foretage vigtige ændringer. Og nævn lige den medarbejder, der ikke ønsker indflydelse på sin egen arbejdssituation!
Metoden med motiverende interviews (MI), som er beskrevet grundigt og nuanceret i bogen, kan også være et svar på, hvordan vi overkommer udsagnet: ”Alle vil udviklingen, men de færreste vil forandringen!”.
Bogen rummer endvidere en beskrivelse af, hvordan ledere med fordel kan anvende metoden, når der skal implementeres forandringer på tværs af hele organisationen. Ligeledes er bogen velforsynet med spørgsmål til eftertanke, ligesom der gavmildt afsluttes med et resume af hvert tema.

Som læser får du en omfattende viden om og indføring i, hvordan du som leder kompetent og etisk kan anvende metoden over for dine medarbejdere og din organisation.

I bogen er der masser af gode og relevante praksiseksempler. For eksempel denne tjekliste til ledelse:

• Hav et indgående kendskab til din organisation, og hvad den leverer

• Vær i stand til at udvikle en plan for implementering af forandringer

• Anerkend og værdsæt medarbejderes indsats

• Støt medarbejdere

• Besvar spørgsmål om den forandring, der skal implementeres

• Hold ud gennem op- og nedture ved implementering af forandringer

• Reager på problematiske emner

• Fjern forhindringer

• Sæt tydelige standarder

• Understøt yderligere læring og vækst blandt medarbejdere

Læg dertil tre nyttige og fyldige appendikser, for eksempel om, hvem der har glæde af forandringen: medarbejderen eller lederen. Ligeledes er appendikset om den meget brugbare læringsplan om MI særdeles nyttig og hjælpsom.
Denne ledelsesbog er henvendt til ledere i sundhedsvæsenet og den sociale sektor, hvor der er lang tradition for at arbejde med MI, også over for patienter.
Kan bogens temaer og praksisorientering overføres på andre sektorer? Svaret er entydigt ja!
Og vi går ikke engang over åen for at hente vand, idet overførselsværdien er indlysende og lige for hånden.

Bogen er god at blive klog på, og den får de absolut bedste anbefalinger.

Anmeldelsen er skrevet af
Knud Nordentoft
Partner, cphfacilitation

Læs flere anmeldelser