Fokus på
22.8.2023

Vi kan ikke lukke øjnene for manglen på skoleledere

Faldende antal ansøgere og et stigende antal vakante skolelederstillinger er virkeligheden på landets folkeskoler. Skolelederforeningen tager rekrutteringskrisen alvorligt, og hovedbestyrelsen har udpeget indsatsområder, der kan være med til at vende udviklingen.

For skoleledere er det mange steder en voksende udfordring af finde kvalificeret personale. Men det er ikke kun lærere og pædagoger, der er blevet sværere at rekruttere. Skoleledere viser sig også i stigende grad at være en mangelvare, og for at vende den udvikling har Skolelederforeningens hovedbestyrelse sat fokus på udfordringen.

- Hvis skolen skal lykkes med opgaven med at danne og uddanne vores børn og unge, så har vi brug for, at der også fremover er dygtige skoleledere, der stiller sig i spidsen for opgaven. Vi må ikke gamble med folkeskolen, og derfor er vi nødt til at se, hvad der skal til for, at det er attraktivt at være leder i folkeskolen, siger formand Claus Hjortdal.

Dorte Andreas, næstformand, Skolelederforeningen

Det skal være attraktivt

Det er ikke længere kun i udkantsområder, at rekrutteringsudfordringer er sat ind. Også i de større byer er antallet af ansøgere til skolelederstillinger faldende, og vakante stillinger er en realitet, og Skolelederforeningen peger på, at det kan skyldes, at vilkårene gør, at det er blevet mindre attraktivt at være skoleleder:

- Både fra forskning og fra vores egne undersøgelser ved vi, at mange skoleledere er glade for deres arbejde. Men vi ved også, at de er presset af svære økonomiske præmisser, en masse bureaukratiske og administrative opgaver og mistillidsparadigmer, altså en forventning om, at de på den ene side skal være modige og tage chancer, men på den anden side skal stå på mål for at levere resultater, siger næstformand Dorte Andreas og forklarer, hvordan det kan udfordre fødekæden til nye ledere:

- Vi er bekymret for en udvikling, hvor mellemledere kigger på de øverste skoleledere og tænker, at arbejdsopgaven er umulig, og lærere, der kigger på mellemledere, ikke kan få øje på andet end administration og alt for meget arbejde.

Skal kunne gøre en forskel

For at vende udviklingen er det derfor først og fremmest vigtigt, at potentielle ledere i folkeskolen kan se muligheden for at udfolde sin faglighed og gøre en forskel, lyder det fra Dorte Andreas:

- Skoleledere er drevet af at gøre en forskel for eleverne. Hvis de ikke kan få øje på det, så mister de i længden motivationen.

Bedre økonomiske rammer for folkeskolen er et must, og det samme er tillid og frihed til at lykkes, mener Skolelederforeningens formand:

- Vi kan ikke klare det alene, og derfor er det vigtigt, at vi i ”Sammen om skolen”-regi – både nationalt og lokalt – får gang i initiativer, der kan vende udviklingen. Vi skal tale om økonomi, frihed og mindre bureaukrati, siger Claus Hjortdal.

Næstformand Dorte Andreas peger også på, at skoleledernes vilkår for blandt andet efteruddannelse er en vigtig faktor, ligesom gode introforløb, mentorordninger og netværk kan være med til at gøre jobbet som leder i folkeskolen attraktivt.

Find inspiration til rekruttering og motivation af medarbejdere og ledere

Alle lokalformænd i Skolelederforeningen har bidraget til en liste med bud på indsatser, der kan afhjælpe lokale rekrutterings- og fastholdelsesudfordringer.

Find listen på Skolelederforeningens hjemmeside