Sparringsgruppe
20.2.2024

Skoleledernes syn på forbedring af folkeskolen

Vil du være med i drøftelser om folkeskolens fremtid? Skolelederforeningens formandskab søger medlemmer, der vil deltage i sparringsgrupper om regeringens forslag til en styrket folkeskole.
Modelfoto: Klaus Holsting
Carina Termansen
Politisk konsulent, Skolelederforeningen
Foto

Medønsket om at styrke den danske folkeskole lancerede regeringen i oktober 2023 et kvalitetsprogram for folkeskolen – et samlet program for, hvordan der kan sikres mere frihed og fordybelse til den danske folkeskole. Programmet indeholder 35 forslag til at styrke folkeskolen, som skal drøftes med parterne i Sammen om skolen, inden der kan præsenteres konkrete løsninger.
I Skolelederforeningen sætter vi pris på, at parterne i Sammen om skolen skal inddrages i drøftelserne, for selvom intentionen er god, skal den ses i lyset af praksis.

Virtuelle sparringsgrupper

For bedst muligt at kunne repræsentere praksis har vi besluttet at holde virtuelle sparringsgrupper, hvor skoleledere (både øverste ledere og mellemledere) drøfter forslag fra kvalitetsprogrammet med formandskabet.
Vi er særligt optaget af at få belyst, hvad det konkret vil betyde for skolens mulighed for at skabe læring, trivsel og udvikling for eleverne, hvis forslagene bliver gennemført som beskrevet.

Forskellige emner

De første sparringsgrupper er afholdt. De har blandt andet handlet om kvalitetsprogrammets forslag ”Mere praktisk undervisning og valgfrihed til de ældste elever”.
”Stærkere fællesskab i klassen” og ”Frihed under ansvar” er andre emner i sparringsgrupperne, der knytter sig til den igangværende debat omhandlende forandring af læreplanerne (fagfornyelse) og prøverne.

Skriv til ct@skolelederne.org, hvis du vil deltage i en sparringsgruppe.

Forberedt på fremtiden 2

Læs regeringens plan for en styrket folkeskole – Forberedt på fremtiden 2

Læs mere om politik

Se oversigt over alle opdateringer